Jak wykonać prosty audyt WWW z wykorzystaniem narzędzia PageSpeed Insights

  • 23 sierpnia 2023
  • Kamil Widur

Przed przystąpieniem do optymalizacji strony internetowej konieczny jest wcześniejszy Audyt. W tym materiale przeprowadza audyt www. Audyt zostanie wykonany na przykładzie serwisu internetowego mojego partnera biznesowego Blogelist.

Ten artykuł nie będzie o audycie związanym ze słowami kluczowymi na stronie. Zajmiemy się tu aspektami technicznymi i przygotujemy raport do przeprowadzenia optymalizacji.

Do przeprowadzenia audytu www wykorzystamy narzędzie od Google, a dokładnie PageSpeed Insights. Jest to całkowicie darmowe narzędzie, którego nie trzeba pobierać na komputer, ponieważ działa z widoku przeglądarki.

Wchodzimy na stronę PageSpeed Insights i podajemy URL strony internetowej dla, której przeprowadzamy audyt www. Po kliknięciu w przycisk analizuj, generuje nam się raport na urządzenia mobilne i na komputery.

Tagi UTM
Screen ze strony https://pagespeed.web.dev/

Raport nam wygeneruje 4 główne wyniki tj. wydajność, ułatwienia dostępu, sprawdzone metody, SEO. W przypadku nieuzyskania z danej kategorii maksa, czyli 100 punktów otrzymujemy szczegóły co ma wpływ na obniżony wynik i co należy poprawić.

1. Wydajność

Jak widzimy na screenie, strona blogelist na urządzenia mobilne uzyskała bardzo słaby wynik wydajności strony tylko 12 punktów. Tak słaby wynik jest m.in. przez zbyt dużo kodu JavaScript na stronie, który jest w dodatku nieużywany, jak również kod CSS. Już po wprowadzeniu tych poprawek związanych z usunięciem nieużywanego kodu, wynik powinien poprawić się dość mocno. To ze względu na to, że sam nieużywany kod JavaScript spowalnia ładowanie strony o ponad 6 sekund. Oczywiście każdemu zależy, aby mieć 100 punktów dlatego należy wprowadzić poprawki wszystkich sugestii przedstawionych przez narzędzie Google, jakim jest PageSpeed Insights. Dla wersji na komputer z wydajnością jest dużo lepiej. Jak widzimy może mocno różnić się wynik w zależności od tego czy korzystamy ze strony na telefonie, czy na komputerze.

Tagi UTM
wersja mobilna
Tagi UTM
wersja desktop

Przyjrzyjmy się bardziej sekcji możliwości:

Tagi UTM
Przykładowe wskazówki do wykonania dla wersji mobilnej

Na drugiej pozycji mamy kolejną sugestie odnośnie skrócenia wstępnego czasu reakcji serwera. Serwis Blogelist jest postawiony na platformie Wordpress i samo narzędzie to wykrywa i nam sugeruje znalezienie bardziej zoptymalizowanego motywu, my w tym przypadku tego nie będziemy robić ze względu na to, że ingerowałoby to w dużo zmianę w serwisie Blogelist, dlatego lepszym rozwiązaniem będzie zoptymalizowanie obecnego motywu. Kolejną sugestią jest odłożenie ładowania obrazów poza ekranem, chodzi tu o to, aby po wejściu na stronę, w pierwszej kolejności ładowały się ważne zasoby strony, a na końcu obrazy. Wypisane powyżej wskazówki są najważniejsze do poprawy wyniku i od tego należy zacząć, również większość z tych zaleceń jest wypisanych przy raporcie na desktop, dlatego automatycznie i wynik na komputer po tych zmianach się poprawi.

2. Ułatwienia dostępu

Przejdźmy teraz do wyniku Ułatwienia dostępu, tutaj dla wersji mobilnej i komputer wynik pokazuje nam się w kolorach pomarańczowych. Mamy również tu podobne sugestie dla jednej i drugiej wersji ekranu.

Tagi UTM
Przykładowe wskazówki do wykonania dla wersji mobilnej

3. Sprawdzone metody

Najlepszy wynik, jak i dla komórki i komputerów, w kolorze zielony to ocena za sprawdzone metody na stronie. Dla ekranów telefonów narzędzie Googla podpowiada nam, że wyświetla się obraz w niskiej rozdzielczości. Mamy również wspólne zalecenie dla wszystkich ekranów i dotyczy błędu, który się zarejestrował w konsoli przeglądarki.

4. SEO

Ocena za SEO jest prawie ta sama dla różnych wersji urządzeń różni je tylko jeden punkt. Dla komórek wynik niższy ze względu na to, że takie elementy jak przyciski powinny być wystarczająco duże. Pozostałe dwie sugestie tyczą się obu urządzeń.

Podsumowanie:

Dzięki narzędziu PageSpeed Insights, możemy sprawdzić co należy poprawić na naszej stronie, aby była lepiej pozycjonowana przez Google, oraz żeby szybciej się ładowała i Użytkownik naszej stronie mógł płynnie z niej korzystać. Warto pamiętać, że dojście do wyników 100 punktów nie jest łatwe, ale warto przyjąć to za cel. Na pewno już wyniki w kolorze zielonym będzie dobrze oddziaływać na naszą stronę.

Cały raport może obejrzeć dla wersji mobilnej tutaj, a dla wersji desktop tutaj.



Jest to wspólna seria publikacji artykułów na dwóch blogach. Na blogu Sower w języku Polskim, oraz w języku Angielskim na Blogelist

Wersja w języku Angielskim jest dostępna tutaj.