Dlaczego Link Building jest ważny dla Twojej strony?

  • 27 października 2023
  • Kamil Widur

Dobrze wypozycjonowana strona internetowa musi mieć dobrze rozwinięty link building, bez tego nasza strona nie odniesie sukcesu w wyszukiwarkach Google. W tym artykule dowiecie się jak budować link building dla swojej strony internetowej.

Definicja Link Buildingu

Zacznijmy od tego czym jest link building. Jak sama nazwa wskazuje tłumacząc na polski, jest to budowanie linku, a dokładniej pozyskiwanie linków z innych stron. Polega to głównie na tym, że nasz adres strony jest umieszczany na zewnętrznych stronach internetowych. Link building to nie tylko linki zewnętrzne, ale również linkowanie wewnętrzne w naszej stronie, o tym napiszę poniżej.

Linki zewnętrze i wewnętrzne

Linkowanie dzieli się na zewnętrze i wewnętrzne. Zewnętrzne już trochę wyjaśniłem powyżej, jest to pozyskiwanie linków z zewnętrznych stron. Natomiast linkowanie wewnętrzne jest to linkowanie pomiędzy naszymi podstronami na stronie. Linkowanie wewnętrzne nie tylko służy do nawigacji na naszej stronie, ale również jest ważne to linkowanie dla wyszukiwarki Google, ponieważ dzięki temu Google wie jakie podstrony się ze sobą łączą i nawiązują do tego samego tematu.

Dlaczego link building jest istotny dla SEO

Jeżeli roboty Google wykryją, że strony linkują do naszej stronie, będzie uważać ją za wartościową i będzie chętniej nas wyświetlać na wyższych pozycjach. W tych czasach nie liczy się tylko ilość linków, jak to było kiedyś. Teraz ważnym aspektem jest jeszcze to, z jakiego źródła pochodzą. Najlepiej jak strona linkująca do nas jest o podobnej tematyce oraz jest również wartościową stroną dla Google.

Tylko wartościowe linki

Jeżeli linki będą trafiać do naszej strony ze stron o niskiej jakości, Google może potraktować to jako spam i nie będzie ich brał pod uwagę, co gorsza Google może nam nałożyć karę, lub usunąć nas z wyszukiwarki i wtedy odbudowanie wizerunku naszej strony może być trudne i czasochłonne.

White Hat i Black Hat w Link Buildingu

White Hat: Jedyna słuszna i polecana metoda pozyskiwania linków zewnętrznych, poniżej kilka metod, z których warto skorzystać:

  • Tworzenie wartościowych treści: pisz wartościowe artykuły, to ludzie zaczną linkować właśnie do tego artykułu,
  • Nawiązuj współpracę/partnerstwa: Możemy w ten sposób promować wzajemnie swoje treści, jak i spowodować organiczny ruch,
  • Publikowanie na blogach gościnnych: polega to na tym, że piszemy artykuł na stronie właściciela i umieszczamy tam odnośnik do naszej strony,
  • Współtworzenie treści: Tak właśnie i ja działam, razem z partnerem Blogelist z którym tworzymy serię artykułów, dzięki czemu wzajemnie sobie linkujemy do swoich serwisów,
  • Udostępnianie w mediach społecznościowych: Dzięki publikacji na naszych mediach możemy zwiększyć widoczność, oraz zachęcić do udostępniania i linkowania.

Black Hat: Są to nieuczciwe praktyki, które naruszają zasady wyszukiwarek. Nie polecam korzystania z tych metod, ponieważ prowadzą do nałożenia kar, bądź usunięcia witryny z wyszukiwarki. Poniżej kilka metod, których nie warto używać:

  • Link spam: Jest to metoda ilościowa linków, jeszcze kiedyś to mogło jakoś działać, ale teraz nawet nie działa. Głównie polega to na zmasowanym umieszczeniu linków na słabej jakości stronach, bez nawiązującej tematyki do naszej strony,
  • Link farming: Grupy, które umawiają się na wymienianie linków między sobą,
  • Automatyczne generowanie linków: Są to narzędzia do automatycznego generowania bardzo dużej ilości linków, w krótkim czasie,
  • Linki ukryte w treściach: Jest to ukrywanie linków w treściach tak, aby nie były widoczne dla użytkownika, ale dla robota tak,
  • Linki od spamowych katalogów: umieszczanie linków w katalogach spamowych bez wartości.

Wyszukiwarki takie jak Google cały czas pracują nad wykrywaniem złych praktyk, dlatego nawet jak uda nam się teraz zastosować te metody i uniknąć kary nie gwarantuje nam, że w przyszłości nie odpowiemy za to.

Podsumowanie:

W link buildingu i nie tylko ważna jest zasada nie ilość, a jakość. Dlatego potrzeba czasu na zbudowanie wartościowych linków zewnętrznych, ale warto ponieważ przyniosą naszej stronie w końcu zadowalający owoc pracy. Jeżeli się nie znamy warto się zapoznać z odpowiednimi metodami, aby nie uzyskać odwrotnego efektu. Również przy wyborze firmy specjalizującej się w SEO, należy sprawdzić i zapytać czy nie chcą pójść na skróty i wykorzystać metod black hat dla łatwego i szybkiego efektu, który może skończyć się źle dla naszej witryny.



Jest to wspólna seria publikacji artykułów na dwóch blogach. Na blogu Sower w języku Polskim, oraz w języku Angielskim na Blogelist

Wersja w języku Angielskim jest dostępna tutaj.