Alternatywa dla UTM: Czy Skracane Linki Wprowadzają Nowe Możliwości?
6 września 2023
Blogelist
W poprzednim artykule "Śledzenie źródeł ruchu dla analityki: Wprowadzenie UTM tagów", omówiliśmy, jak można dostosować linki w stopce strony internetowej, dodając do nich UTM tagi w celu dokładnego śledzenia źródeł ruchu. Teraz przyjrzymy się innej praktycznej sytuacji, w której narzędzia do skracania linków stanowią wartościowe narzędzie.
Nasz przykład
My w ramach tej serii w artykułach pisanych przeze mnie skupiamy się nad modyfikacjami bloga OneYearChallengeProject. W poprzednim artykule na temat UTM Tagów, uaktualniliśmy stopkę strony dodając ważne z naszego punktu widzenia linki i te linki uzupełniliśmy o tak zwane UTM Tagi.
Nie zawsze jednak UTM Tagi będą najlepszym rozwiązaniem. Czasami musimy (lub chcemy) zastosować inne prostsze rozwiązanie. Dzisiaj użyjemy tzw. skracaczy linków, aby śledzić zainteresowanie daną pozycją w menu a przy okazji zrobić przyjazny link.
Można użyć do tego jednego z wielu serwisów oferujących skracanie linków. My jednak bazując na jednym z naszych
poprzednich artykułów z innej serii, dodamy ten link z własnego serwisu.
Kroki do modyfikacji linku w menu
Wybór linku do modyfikacji
W pierwszej kolejności wybieramy konkretny link z menu, który chcemy skrócić, dostosować do celów analizy oraz zrobić go bardziej przyjaznym. My wybierzemy pozycję z menu "SHOP", prowadzi ona do zewnętrznego sklepu z katalogiem produktów dedykowanych temu blogowi. Link jest wystarczająco nieprzyjazny i nie ma w tamtym miejscu Google Analytics, więc najbardziej sprawnie będzie użyć linku skróconego.
Skracanie linku
Korzystamy z naszego narzędzia do skracania linków(lub dowolnego darmowego narzędzia), aby przygotować nasz nowy link.
U góry opisujemy link tak byśmy wiedzieli po co go wygenerowaliśmy. W "Target URL" wklejamy link gdzie ma prowadzić, w Pretty Link, wpisujemy nasz skrócony link. (Jeżeli nie wpiszemy będzie wygenerowany automatycznie.)
Bardzo podobnie działają inne narzędzia.
Aktualizacja menu
Wprowadzamy zmiany w menu, zamieniając pierwotny link na nowy, skrócony link:
Język i sposób aktualizacji będzie wyglądał w zależności od tego jak zbudowane są wasze strony. My zaktualizowaliśmy stronę i jeżeli czytając ten artykuł odwiedzisz ją. Zobaczysz nowy link.
Analiza wyników
Teraz, gdy mamy zmodyfikowany link w menu, będziemy mogli (również) śledzić kliknięcia na niego. To również pomoże nam w ocenie ile osób korzysta z danej możliwości. Oczywiście możemy też stworzyć link po prostu by ułatwić używanie strony. Ponieważ link stworzony w tym artykule jest nowy, poniżej wyniki dla innego linku, który ma w założeniu być łatwiejszy w zapamiętaniu i ułatwić korzystanie: https://blg.bz/travelbooking.
Podsumowanie:
Modyfikacja linku w menu za pomocą narzędzi do skracania linków lub dodawanie UTM tagów to skuteczny sposób na śledzenie ruchu na stronie internetowej i analizę zachowań użytkowników. To praktyczne podejście do wykorzystania narzędzi marketingowych w celu optymalizacji witryny i poprawy jej efektywności.
Jest to wspólna seria publikacji artykułów na dwóch blogach. Na blogu Sower w języku Polskim, oraz w języku Angielskim na Blogelist